Visoka zdravstvena šola v Celju je v letih 2016 do 2018 sodelovala pri izvajanju Erasmus+
projekta – KA2: Sodelovanje za inovacije in izmenjavo dobrih praks, Strateško
partnerstvo za visokošolsko izobraževanje in usposabljanje na temo
Multikulturna zdravstvena nega v evropskih enotah za intenzivno nego
(Multicultural Care in European Intensive Care Units – MICE).
Nosilec projekta
je bilo Poljsko združenje za anesteziologijo in intenzivno zdravstveno nego, partnerji
v projektu pa so poleg Visoke zdravstvena šole v Celju bili: Univerza iz Ostrave, Oddelek za zdravstveno nego in babištvo
(Češka), Evropsko združenje medicinskih sester v intenzivni negi s sedežem v
Amsterdamu (Nizozemska), Danmar Computers iz Rzeszow-a (Poljska), Assist GmbH
iz Padrborn-a (Nemčija).
Glavni cilji projekta so bili: izboljšati znanje, spretnosti
in kompetence medicinskih sester v intenzivnih enotah, ko obravnavajo paciente
različnih kultur, razviti e - izobraževalni program o multikulturni zdravstveni
negi in organizirati konference na to temo.
Projekt je potekal dve leti (1.10.2016
- 30.9.2018).
Proučevali smo zakonske, strokovne, etične in
izobraževalne osnove, ki se nanašajo na multikulturno zdravstveno nego ter
ugotovili, da je tako zelo aktualno področje pri nas slabo urejeno.
O spoštovanju različnosti pacientov je zapisano le v Kodeksu etike zdravstvene nege in
oskrbe Slovenije, kjer zasledimo naslednjo dikcijo: »dejavniki, kot so
rasa, narodnost, veroizpoved, politično prepričanje, socialni položaj, starost,
spol, spolna usmerjenost, zdravstveno stanje, invalidnost ne smejo kakorkoli
vplivati na odnos do pacienta«. Navedena dikcija je standard ravnanja za
doseganje prvega načela kodeksa, ki se glasi: Izvajalci zdravstvene
nege in oskrbe skrbijo za ohranitev življenja in zdravja ljudi. Svoje delo so
dolžni opravljati humano, strokovno, kakovostno, varno, sočutno, odgovorno,
vestno ter v odnosu do pacienta spoštovati njegove potrebe, vrednote in
prepričanja.
Zbornica zdravstvene in babiške nege Slovenije –
Zveza strokovnih društev je leta 2016
izdala dokument, ki se sicer ne nanaša na multikulturne kompetence medicinskih
sester, temveč na medicinske sestre v intenzivnih enotah v slovenskih
bolnišnicah. Dokument „Pomen izobrazbe in timskega modela dela v negovalnih
timih v intenzivnih enotah v slovenskih bolnišnicah” je izdala z namenom
zagotavljanja kakovosti, varnosti, učinkovitosti in človečnosti ob upoštevanju
etičnih in moralnih vidikov zdravstvene obravnave pacientov, še posebej
življenjsko ogroženih, kakršne negujejo medicinske sestre v intenzivnih enotah
slovenskih bolnišnic.
Nacionalni inštitut za javno zdravje je leta 2016 izdal Priročnik za
razvijanje kulturnih kompetenc zdravstvenih delavcev, saj je bilo prepoznano,
da je „kulturna kompetentnost” v slovenskem zdravstvu novejši pojem, ki predstavlja
povsem novo dimenzijo profesionalne kompetentnosti ter da je za kompetence na
tem področju potrebno tudi veliko novega znanja.
Analizirali smo tudi učne načrte, ki so jih posredovale fakultete / visoke
zdravstvene šole, ter ugotovili, da ima samo ena fakulteta izbirni predmet
Multikulturne kompetence v zdravstvu, sicer pa so navedene vsebine vključene v
predmete sociologije, komunikacije in etike.
Literaturo smo proučevali na osnovi določenih kriterijev in tako pregledali
Obzornik zdravstvene nege, Revijo za zdravstvene vede in Zdravstveno varstvo. V
nobeni reviji ni objavljen članek na temo multikulturne zdravstvene nege v
enotah intenzivne terapije. Našli smo le en strokovni članek, ki se nanaša na
kulturne kompetence in en znanstveni članek, ki se nanaša na multikulturalizem
v povezavi z mentorstvom v visokem izobraževanju.
Ugotovili smo tudi, da se medicinske sestre za delo v intenzivnih enotah
usposabljajo na delovnem mestu samem ob določenem mentorju. Uvajanje za delo
traja različno dolgo, odvisno od posameznika.
V nadaljevanju projekta smo izvedli raziskavo med medicinskimi sestrami v
intenzivnih enotah. E - vprašalnik smo posredovali glavnim medicinskim sestram
oddelkov z zaprosilom, da ga posredujejo svojim zaposlenim. Vprašalnik je bil sestavljen iz treh delov: (1) vprašanja, ki zadevajo kulturne
kompetence udeležencev študije, (2) vprašanja, ki zadevajo izobraževalne
potrebe udeležencev študije v okviru multikulturne zdravstvene nege in (3)
vprašanja za zbiranje osnovnih informacij o udeležencih študije.
Spletna
stran projekta:
http://mice-icu.eu
Facebook: https://www.facebook.com/MiceICU/
Znanastvena monografija: Multikulturna oskrba v zdravstvu
PREDSTAVITEV PROJEKTA MICE-ICU NA ZBORNICI-ZVEZI
V torek, 3. aprila 2018, je potekal na Zbornici zdravstvene in
babiške nege Slovenije – Zvezi strokovnih društev medicinskih sester, babic in
zdravstvenih tehnikov Slovenije delovni sestanek, kjer sta člana mednarodnega
projektnega tima, viš. pred. dr. Boris MIha Kaučič in pred. Barbara Smrke
predstavila mednarodni raziskovalni in razvojni projekt Multicultural Care
in European Intensive Care Units (MICE-ICU).
Na delovnem sestanku sta predstavnika Visoke zdravstvene šole v
Celju, ki sodeluje v projektu MICE-ICU vodstvu Zbornice-Zveze, gospe Aniti
Prelec, izvršni direktorici in gospodu Dejanu Doberšku, koordinatorju
dejavnosti strokovnih sekcij in predsedniku Sekcije medicinskih sester in
zdravstvenih tehnikov v anesteziologiji, intenzivni terapiji in
transfuziologiji ter gospodu Dragu Satošku, predstavniku EfCCNa,
predstavila e-izobraževalno platformo, ki bo omogočila medicinskim
sestram/zdravstvenikom v intenzivnih enotah izboljšati znanje in spretnosti pri
obravnavi pacientov različnih kultur. E-izobraževalna platforma, ki bo
dosegljiva tudi v slovenskem jeziku, bo omogočila opolnomočenje izvajalcev zdravstvene
nege s kulturnimi kompetencami.
Testiranje e-izobraževalne platforme bo med izvajalci zdravstvene
nege potekalo v mesecu aprilu in maju 2018.
Dodatne informacije o projektu MICE-ICU: http://mice-icu.eu